Joulukonsertit virittävät jouluun

Seurakunnissa järjestetään joulun alla useita joulukonsertteja. Niillä halutaan tarjota joulumieltä sekä virittää joulun sanomaan. Monille joulumusiikki tuo joulun.

Kuvituskuva. Nuotteja ja joulukello.

Torstaina 16. joulukuuta Kokkolan kirkossa nautitaan iltaseitsemältä Hiljainen joululaulu -konsertista. Esiintyjinä ovat sopraano Minna-Leena Lahti ja pianisti Lena Eklund. Konsertissa on käytössä koronapassi ja vapaaehtoinen ohjelmamaksu.

Neljäntenä adventtisunnuntaina 19. joulukuuta kello 17 kuullaan konsertti Lohtajan siunauskappelissa. Lohtajan seurakunnan kanttori János Gyülvészi soittaa urkuja, ja Auli Flytström laulaa. Konserttiin voi osallistua enintään 50 henkilöä.
Samana päivänä kello 18 kuullaan Ullavan kirkossa Jouluinen iltasoitto. Kansanmusiikkiyhtye Häävi vastaa musiikkitarjonnasta, ja Anna Puronaho lausuu joulurunoja. Ohjelmassa on myös yhteislauluja. Konserttiin voi osallistua enintään 50 henkilöä.
Neljännen adventtisunnuntain musiikkitarjontaa täydentää iltakahdeksalta alkava Odotan jouluvierasta -konsertti Kälviän kirkossa. Konsertissa laulavat Heli Huuki, Hannu Ilmolahti sekä Markku Hekkala, joka soittaa myös urkuja. Pianoa soittaa Laura Alasaarela. Konserttiin on vapaa pääsy, kolehti kerätään vähäosaisimpien lasten auttamiseen Suomessa ja ulkomailla. Tilaisuudessa on käytössä koronapassi.

Kaustisen kirkossa kajahtaa joulukonsertti puolestaan maanantaina 20. joulukuuta kello 19. Musiikkinautintoja tarjoilevat Minna-Leena Lahti, Marita Kaakinen, Hannu Ilmolahti, Markku Hekkala ja Matti Pohjoisaho. Konsertissa on käytössä koronapassi.

Viimeisimpien joulukonserttien joukossa soi vielä Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttoreiden joulukonsertti Muistojen joulu. Ritva Göös, Tuula Pihlajaharju, Tuomo Viherjuuri ja tammikuusta alkaen Kokkolassa kanttorina toimiva Teemu Suominen esittävät joulun rakastetuimpia lauluja yhdessä Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin jousikvintetin kanssa. Kvintetissä soittavat Matti Vanhamäki, Andrei Sytchak, Inkeri Halmio-Hanhikoski, Ulla Lampela ja Julius Pyrhönen. Soittajistoa täydentävät huilistit Eija Nygård ja Tiina Pietilä sekä pianotaiteilija Matti Pohjoisaho
Konsertin joululaulujen orkesterisovitukset ovat pääosin Ilkka Kuusiston käsialaa.
Tuula Pihlajaharjun kuulasta sopraanoa kuullaan muun muassa Heino Kasken iki-ihanassa laulussa Mökit nukkuu, lumiset. Baritoni Tuomo Viherjuuri laulaa Sulho Rannan syvälle joulumuistoihin vievän laulun Taas kaikki kauniit muistot. Aidon tunnelman takaamiseksi laulu kuullaan urkujen säestämänä.
Konsertin nimikkolaulu Muistojen joulu on Karl Collanin tuotantoa. Pianopartituurin pohjalta tehty orkesterisovitus on laulun tulkitsijan, bassobaritoni Teemu Suomisen taidonnäyte.
Sopraano Ritva Göösin laulamana kuullaan konsertin uudempaa sävellystuotantoa edustava Paimenten laulu Antti Heikkilän Jouluoratoriosta vuodelta 2004. Jouluista musiikkia kuullaan myös jousikvintetin esittämänä.

Konserttiin voi osallistua enintään 50 henkilöä.
Ilmoittautuminen tapahtuu Kokkolan suomalaisen seurakunnan nettisivujenLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä tapahtumakalenterin kautta.

2021-12-16 10:18:29.0