Kuvakoosteessa lapsen ristityt kädet, äiti ja kolme lasta sekä käsinuket Saku ja Ruut.

Lapsille ja lapsiperheille

Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä. Markus 10:14,16

Seurakunnan toiminta lapsille ja lapsiperheille tarjoaa mahdollisuuden päästä mukaan iloiseen, rakkauden täyteiseen ja pedagogiseen toimintaan. Toiminnan lähtökohtana on kristillinen arvopohja ja kasvatuskumppanuus vanhempien kanssa.

Toimintaa järjestetään vauvoille, taaperoille, kouluikäisille ja heidän vanhemmilleen. Aloittaessaan rippikoulun lapset siirtyvät nuorten toiminnan piiriin.

Kerhot, pyhäkoulut ja leirit kutsuvat sinua mukaan ihmettelemään elämää yhdessä muiden kanssa.

Perhekirkot

Kerran kuukaudessa sunnuntain jumalanpalvelus on perhekirkko. Erityisesti silloin kutsutaan koko perheitä yhdessä jumalanpalvelukseen. Perhekirkot ja muut jumalanpalvelukset alkavat klo 10.Lohtajan kirkon kastepuu.

Kastelehti liitetään kastepuuhun

Seurakunta pitää yhteyttä kastettujen lasten perheisiin. Kasteen jälkeen kastetulle tehdään "kastelehti", johon kirjoitetaan lapsen nimi ja kastepäivä. Perhekirkkoja pidetään kuukausittain, yleensä kuukauden 3. sunnuntaina, ja silloin kastelehti liitetään kirkon kastepuuhun. Joku kastetun perheväestä voi kiinnittää lehden. Samalla rukoillaan lapsen ja perheen puolesta.

Vuoden aikana kastettujen perheet kutsutaan tammikuun alussa vauvakirkkoon sekä kahveille. Samalla kastelehdet jaetaan omaksi lasten perheille.

Yhteydet pikkulapsiperheisiin

3-vuotiaiden perheisiin otetaan yhteyttä syntymäpäivän aikoihin ja tuodaan lahjana kotiin Lasten Raamattu.

4-vuotiaille järjestetään yhteiset syntymäpäiväjuhlat.

Lapset ehtoollisella

Kastettu lapsi voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempiensa tai muun aikuisen kanssa. Lapsi voidaan myös vain siunata, jos hän ei halua ottaa vastaan ehtoollista tai ei vielä tunnista ehtoollisen merkitystä.

Lapsen kanssa ehtoolliselle tuleva aikuinen kertoo ehtoollisen jakajalle, annetaanko lapselle siunaus vai ehtoollinen. Lapsi voi myös nauttia vain ehtoollisleivän tai kastaa ehtoollisleivän viinipikariin.

YouTube-video