Asuinsija

Asuinsija on sanana vähän vanhahtava, mutta se 
tarkoittaa asuin- tai kotipaikkaa; asuntoa, asumusta, tai asuinrakennusta ympäristöineen; talon maata tai tilaa. Sanaa voidaan käyttää myös kuvainnollisessa tai 
abstraktissa yhteydessä esimerkiksi Jumalan, hengen tai sielun olinpaikkana, tyyssijana. 

Useimmiten puhumme asunnosta tai asumuksesta 
kotina. Kodista sanotaan, että se on siellä, missä ihmisen sydän on. Voidaan ajatella karkeasti, että ihmisellä on kolme erilaista asuinsijaa; lapsuudenkoti, aikuisiän koti sekä taivaallinen koti. 

Lapsuudenkodilla on tärkeä merkitys ihmisen elämässä. Siellä opitaan, kasvetaan ja saadaan eväitä tulevaa elämää varten. Aikuisena rakennamme oman kotimme omien mieltymystemme ja aivoitustemme mukaan. 

Taivaallinen koti tai asuinsija on matkamme päämäärä. Se on näistä kolmesta erilaisin, jota on mahdoton kuvailla millään sanoilla, joita meillä on Erja Vaarala-Saarenpää.käytössä. Se on olemukseltaan uskon kaltainen, Jumalan olinpaikka, jonne tie kulkee Vapahtajan ristin kautta.


Erja Vaarala-Saarenpää
seurakuntapastori
Kokkolan suomalainen 
seurakunta
erja.vaarala-saarenpaa@evl.fi

 

Sunnuntai 21.4.
Johannes 14:1-7

 

Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
    ”Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen.”
    Tuomas sanoi hänelle: ”Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?” Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet.”