Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Radiorippikoulu-ohjelmat löytyvät alla olevista linkeistä ilman musiikkia teostomaksujen vuoksi.
Tehtävien tekemisestä sovitaan oman vastuuopettajan kanssa, joka on ottanut sinuun yhteyttä.
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Miksi haluat käydä rippikoulun/kerrata rippikoulun sisältöjä? Ja mitä odotat tältä ohjelmasarjalta/rippikoululta?
b) Millainen on suhteesi Raamattuun ja Katekismukseen? Jos saisit esittää Raamatulle yhden kysymyksen, johon toivot sen vastaavan, mikä se olisi?
c) Etsi netistä/kirjahyllystä Katekismus ja selaile sisällysluetteloa. Kirjaa sitten itsellesi muistiin vierain ja tutuin asia/asiakokonaisuus.
d) Vieraile kotiseurakuntasi (mikäli et vielä kuulu kirkkoon, tulevan kotiseurakuntasi) nettisivuilla ja perehdy siihen millaista toimintaa seurakunnassa järjestetään, millaisia vapaaehtoistehtäviä on tarjolla ja keitä seurakunnassa työskentelee. Valitse sitten kolme tapahtumaa/ryhmää, joihin voisit harkita osallistuvasi. Mikäli et käytä nettiä, voit etsiä tietoa vaikkapa paikallislehden seurakuntasivuilta.
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Onko kodissasi sukusi vanhoja vihkiraamattuja? Mitä ne kertovat sinulle itseäsi edeltäneiden sukupolvien elämästä ja uskosta?
b) Mikä ohjelman loppuosassa esiin nostettu Raamatun kertomus puhutteli sinua eniten? Miksi? (Jeesuksen ratsastus Jerusalemiin, Luukkaan evankeliumi 19:28-40, kysymys veron maksamisesta keisarille, Markuksen evankeliumi 12:13-17, aviorikoksesta tavattu nainen, Johanneksen evankeliumi 8:1-11)
c) Raamattua lukiessa on tärkeä erottaa laki ja evankeliumi. Laki kertoo, mitä Jumala vaatii, evankeliumi kertoo, mitä hän antaa. Miten ajattelet lain ja evankeliumin näkyvän ohjelman viimeisessä kertomuksessa? (Johanneksen evankeliumi 8:1-11)
d) Jos mahdollista, lue Markuksen evankeliumi. Mitä ajatuksia ja kysymyksiä se herättää sinussa?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
1. käsky: Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Mitä jos ensimmäinen käsky ei olekaan käsky? Onko se enemmän lupaus? Millä perusteella? Kuka on Jumala? Mikä voi olla epäjumala? Mikä sinun elämässäsi voi olla tällainen? Miten se näkyy? Tunnustaako ihminen mielellään sen? Mistä sen voi tietää, että joku asia on Jumalan paikalla?
2. käsky: Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
Miksi Jumalasta on vaikea puhua? Muuttuuko puhe, jos ajattelee että Jumala rakastaa ihmistä?
3. Käsky: Pyhitä lepopäivä.
Onko yhteinen lepopäivä tarpeellinen? Miksi? Millä tavalla lepopäivä nykyaikana voi tulla pyhitetyksi? Kenelle se pitäisi pyhittää?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
4. käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Käskyssä on kyse vanhemman kunnioituksesta. Kirjoita lyhyt kirje nuorelle, joka sanoo, ettei voi kunnioittaa omia vanhempiaan. Mieti asiaa seuraavista näkökulmasta:
Pitääkö kunnioitus ansaita? Miten sen voi menettää? Pitääkö kunnioittaa jo aseman vuoksi vai siksi millainen toinen on tai kuinka hyvin hän sen hoitaa? Kuka ansaitsee kunnioituksen? Millä perusteella itse ansaitsee kunnioituksen?
5. käsky: Älä tapa.
Käsky kieltää tappamisen. Ranskassa on tekeillä lakiesitys, joka kieltäisi onnellisen näköisten Down-lasten kuvien käytän abortin vastaisilla nettisivuilla, koska se saattaisi aiheuttaa psykologista kärsimystä abortin tehneillä naisilla. Kenellä on oikeus päättää elämästä ja missä vaiheessa? Miten suhtautua elämään ja kuolemaan kuolemansairauden edessä?
6. käsky: Älä tee aviorikosta.
Käsky on annettu suojaamaan avioliittoa. Pohdi uskollisuuden merkitystä. Mitä se tarkoittaa ajatuksissa, sanoissa ja teoissa? Mikä merkitys tällä on jo ennen avioliittoa? Parisuhteen sanotaan rakentuvan erilaisista rakennuspalikoista: www.parisuhteenpalikat.fi. Piirrä parisuhteen talo näillä palikoilla ja selitä lyhyesti, miksi juuri kyseinen palikka on tärkeä. Miten nimeäisit valkoisen palikan? Miksi?
7. käsky: Älä varasta.
Käsky on annettu suojaamaan omaisuutta. Pohdi omaisuuden käsitettä. Mitä tarkoittaa yhteisen tulevaisuuden varjeleminen? Luther kehottaa katekismuksessaan varjelemaan ja enentämään toisen omaisuutta. Mieti yhteistä omaisuutta ja sen hankkimista. Ketkä siihen ovat osallistuneet? Ketä varten sitä on hankittu? Mikä merkitys omaisuudella on suhteessa 1. käskyyn.
8. käsky: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Presidentti Niinistö puhui uudenvuodenpuheessaan ilkeyden kasvusta erityisesti sosiaalisessa mediassa. Eräs toimittaja kertoi kolumnissaan, millaista tekstiä hänen poikansa oli lukenut äidistään nettikeskustelusta. Millainen vastuu tavallisella kansalaisella on suhteessa julkiseen mediaan? Koskeeko sama myös keskustelujamme? Kuka on se lähimmäinen, jonka mainetta meitä kielletään vahingoittamasta ja tulkitsemaan hänen toimintansa parhain päin? Mitä maineen vahingoittamisesta voi seurata?
9. käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. käsky: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
9. ja 10. käsky suojaavat lähimmäisen omaisuutta ja toimeentuloa. Mitä se nykyään voisi tarkoittaa? Mitä on nykyajan karja? Entä mitä ajattelet käskyn kiellosta olla tavoittelematta toisen työntekijöitä? Miksi se voisi nykyaikana olla merkityksellinen? Voiko aineettomia asioita omistaa?
Luther kirjoittaa aiheesta: ”Siksi tämä viimeinen käsky ei kohdistukaan niihin, joita maailma pitää roistoina, vaan juuri kaikkein nuhteettomimpiin; jotka ovat kiitoksen kipeitä ja haluavat käydä rehellisistä ja vilpittömistä ihmisistä. Eiväthän he muka ole vähimmässäkään määrin rikkoneet edellisiä käskyjä.” Onko itsekkyys helppo tunnustaa? Mitä kateus voi saada aikaan?
Yleisiä pohdintoja käskyistä:
a) Kumpi on helpompaa elämässä, tietää mikä on oikein vai tietää ja toimia sen mukaan? Millaisissa tilanteissa tätä voi joutua pohtimaan?
b) Mikä käskyistä on vaikein pitää? Mihin kompastuu päivittäin?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Kerro esimerkkejä siitä, että Jumala vaikuttaa luomakunnassa ja rakastaa luotujaan.
b) Mitä Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus merkitsevät ihmisille?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Mitä Pyhä Henki vaikuttaa ihmisissä?
b) Kenelle Jumala antaa synnit anteeksi ja miksi?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Oletko oppinut Isä meidän rukouksen jo lapsena ulkoa? Missä ja milloin? Mitä ajatuksia se herätti silloin?
b) Mitä ajatuksia Isä meidän rukouksen äärellä nousee nyt?
c) Onko sinun helppo lähestyä Jumalaa sanoilla "Isä meidän"?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Mikä näistä pyynnöistä on sinulle kaikista läheisin nyt?
b) Mikä näistä pyynnöistä on sinulle vaikein juuri nyt?
c) Oletko jo lapsena oppinut iltarukouksen? Kulkeeko se mukanasi edelleen?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Mitä kasteessa tapahtuu?
b) Mitä kasteeni merkitsee minulle?
c) Mikä merkitys ehtoollisella on hengellisessä elämässä?
d) Miksi ehtoollista on sanottu
Kuuntele, ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pohdintatehtävät:
a) Miten usko näkyy arjessasi ja niissä valinnoissa, joita teet?
b) Mikä yhteisessä jumalanpalveluksessa on sinulle tärkeää?
c) Mitä on rippi ja miksi sitä tarvitaan?
d) Rukous: Miten voi rukoilla? Mitä rukous on? Millainen voisi olla sinun arkiaamun rukouksesi?
e) Raamatussa sanotaan: ”Sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani” (Ps. 119:105). Mitä tämä sinulle tarkoittaa?
f) Siunaus: Mitä toivotat, jos toivotat toiselle ihmiselle siunausta? Onko siunauksen toivottaminen helppoa / luontevaa sinulle?
g) Onko ajatuksesi kristittynä elämisestä muuttunut Radiorippikoulun myötä? Jos on, niin miten? Millaisiin asioihin haluaisit omassa elämässäsi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota?
Kuuntele ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Ohjelman päätösjaksossa vastataan kuuntelijoiden kysymyksiin.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä