Maaliskuun kirje

Hei taas                 

Koulussa oli ennen joulua joulukalenteri, josta jokainen sai vuorollaan jonkin yllätyksen. Kysyimme opettajalta, että jos pääsiäinen on yhtä suuri juhla kuin joulu, niin miksi ei ole pääsiäiskalenteria. Ope sanoi, että paastonaika, 40 päivää ennen pääsiäistä, voisi olla pääsiäiskalenteri. Paasto on pääsiäisen odottamista ja siihen valmistautumista. Väitimme, että oikeasta pääsiäiskalenterista pitää tulla jotain yllätyksiä.

Ope lupasi tehdä kalenterin, jonka avulla muistellaan pääsiäiskertomusta. Koska paastonaika opettaa ennemmin luopumaan omastaan kuin haalimaan lisää tavaraa, niin kukaan ei saa kalenterista kuitenkaan mitään yllätyksiä itselleen.

Ensimmäisenä kalenterista tuli pussi 1. siemeniä. Kylvimme niistä yhdessä isolle vadille pääsiäisruohoa. Siemenet kätkivät sisälleen salaisuuden ja se paljastui vasta itämisen myötä.  Siemenet olivatkin ohraa, ja ruohosta tuli paksumpaa kuin rairuohon siemenistä. Ope kertoi, että Jeesus kertoi siemenvertauksella kuolemastaan ja ylösnousemisestaan. Ohran siemen kuolee mullan sisällä, mutta siitä kasvaa uusi kasvi ja se tuottaa monta uutta jyvää, jos se saa kasvaa tähkäksi asti. Jeesus kuoli, mutta nousi kuolleista ja meni taivaaseen valmistamaan meille sinne paikan. Tytöt olisivat jatkuvasti halunneet kastella multaa, mutta ope sanoi, että liika vesi hukuttaa siemenen.                                                                           

Seuraavalla viikolla kalenterista tuli 2. naru. Ansku ehdotti, että pääsiäinen kertoo keväästä ja silloin pääsee ulos hyppimään narua. Ope kertoi, että naru kuvaa Jeesuksen vangitsemista. Viaton Jeesus vangittiin salajuonen avulla. Pääsiäisen aikaan oli tapana päästää yksi vanki vapaaksi.  Jeesusta ei vapautettu, vaan väkijoukko huusi vapaaksi pahantekijä Barabbaan.

Kun kalenterista paljastui 3. miekka  ja 4. kukko, Aapo huusi, että pääsiäisenä kukkokin munii. Ja sonni synnyttää, möläytin minä. Oikeasti kukko liittyi Pietariin. Pelkäsin, että minua aletaan kiusata, koska oikea nimeni on Pietari eli olen hänen kaimansa. Kukaan ei kiusannut. Ope kertoi, että Pietari yritti miekalla puolustaa Jeesusta, kun hänet vangittiin. Aloimme Aapon kanssa miekkailla viivoittimilla, mutta ope lopetti leikkimme heti. Jeesus opetti, että väkivalta on aina väärin. Pietari pakeni sitten kuten muutkin opetuslapset. Myöhemmin hän kielsi kolme kertaa olevansa Jeesuksen ystävä. Sitten kukko lauloi, ja Pietari muisti Jeesus ennustaneen kaiken tämän etukäteen. Voi Pietari-parkaa!

Arvasin, että kalenterista tulee 5. risti. Se kertoi tietysti Jeesuksen kuolemasta. Ope kertoi, että ristin päällä oli salaperäiset kirjaimet ”INRI”. Se oli Jeesuksen tuomion syy: Jeesus nasaretilainen, juutalaisten kuningas. Olipa erikoinen kuolemantuomion aihe! Kuningashan on hallitsija eikä mikään rosvo tai tappaja. Syy olikin täysin keksitty.

Kun kalenterista tuli 6. kivi, Robert väitti, että Jumala pudottaa tulisia kiviä pahantekijöiden päälle. Meille tuli siitä luokassa oikein väittely. Ope sanoi, Jeesus on kärsinyt ihmisten puolesta pahojen tekojen rangaistuksen. Jumala ei heitä ketään kivillä eikä tuomitse, vaan armahtaa. Jeesuksen hautaluola oli suljettu suurella kivellä. Kun naiset menivät aamulla Jeesuksen haudalle, enkeli oli siirtänyt kiven pois. Jeesuksen ruumis ei ollut enää haudassa. Innostuimme kertomaan omia kokemuksiamme jännittävistä luolista. Joku oli käynyt oikeassa tippukiviluolassa. Santtu oli kerran tehnyt lumiluolan ja se oli romahtanut. Hänen isoveljensä oli kiskonut Santun lumen alta pois.

Saimme kuitenkin kalenterista jotain omaa, mutta silloin paasto oli jo melkein ohi. Viimeisenä, juuri ennen pääsiäistä, kalenterista tuli jokaiselle oma suklaamuna. Pääsiäismuna muistuttaa Jeesuksen ylösnousemuksesta. Muna näyttää kuolleelta, mutta siellä sisällä on elämä. Kun kana hautoo munaa, sieltä kuoriutuu tipu. Pikkuveli Iisakki väitti kerran, että sieltä tulee Kinder-yllätys :).

Pääsiäisen iloa toivoo Pietu

Vanhemmille

Pääsiäisen pohdintaa

Pitkäperjantain ja pääsiäisen sanomasta voi olla vaikea puhua lasten kanssa, vaikka silloin puhutaan kristinuskoon keskeisimmistä asioista.  On kyse elämän karusta puolesta: pahasta, väkivallasta, kärsimyksestä ja kuolemasta ja toisaalta järjelle käsittämättömästä kuolleista ylösnousemisen ihmeestä. Näitä asioita voi kuitenkin yhdessä ihmetellä ja pohtia. Pääpaino on kuoleman voittamisessa ja pääsiäisen ilossa! 

Pääsiäisen keskeisin symboli on risti. Risti tuo mieleen vanhan ja äärimmäisen raa’an tavan teloittaa rikollisia ja tähän tapaan liittyi myös suuri häpeä ristiinnaulitun ollessa kaikkien nähtävillä.

Miten ristiinnaulittuun ja kirottuun mieheen voi liittyä rakkauden sanoma? Jeesus on Jumalan Poika. Hän olisi millä hetkellä hyvänsä voinut pelastaa itsensä tuolta ristinpuulta. Jeesusta eivät ristillä pitäneet naulat vaan rakkaus meitä kohtaan.

Jeesus ei olisi ansainnut tuota kärsimystä ja ristinkuolemaa. Meistä poiketen Jeesus ei ollut milloinkaan tehnyt väärin eli syntiä. Hän kantoi meidän rikkomuksemme ja häpeämme. Sen tähden tänäkin pääsiäisenä saa jättää elämän epäonnistumiset ja häpeän Golgatan ristin juurelle. Vaihtokaupassa saa rakkauden, johon ei kuulu itsekkyyttä ja joka ei lopu kesken. Näin ristin sanoma onkin rakkauden sanoma!   ”Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi” 1. Joh. 4:10.

Pääsiäisen perinteisillä koristeilla, ristin lisäksi, on sanoma.  Perheessä voidaan kylvää rairuohoa, maalata pääsiäismunia, rakentaa pääsiäispuutarha ja siinä samalla voi miettiä koristeiden merkitystä. 

Emmehän halua sellaista todellisuutta, jota eräässä pilakuvassa esitetään: Pääsiäisnoita ihmettelee joulupukille, että ”jotakin uskontojuttuja ne haluaa tähänkin juhlaan sekoittaa”.                               

Pyhäseikkailu-tehtävät

Maaliskuun Pyhäseikkailu-tehtävät löytyvät pdf-liitteestä, joka ei täytä saavutettavuuskriteerejä.