Furuluoto - Lohtajan kappalaisen pappila

Seurakunnan kappalaisella on ollut aikanaan oma pappila Furuluodossa. 1800-luvun puoliväliin tultaessa kappalaisen virkatalon, Furuluodon, rakennukset olivat rappeutuneet kelvottoman Jacob Kranckin ollessa pari vuosikymmentä virkatalon haltijana. Tammikuussa 1854 asetettiin toimikunta huolehtimaan virkatalon kunnostamisesta ja uuden päärakennuksen ja muidenkin rakennusten pystyttämisestä. Johtokunta sai töihin täydet valtuudet.

Kun uuden kappalaisen, Tallgrenin, irtaimisto oli 27 hevosella noudettu Luodosta, tulivat uudet korjaukset ajankohtaiseksi. Virkatalosta puuttui vielä tuiki tarpeellinen rakennus, renkitupa. Kirkonkokous oli saanut tiedon, että Toholammin Luoman maalla olisi myytävänä sovelias talo. Asiamiehet tekivätkin kaupan, ja niin ostettiin sadalla ruplalla talo renkituvaksi.

Päärakennuksessa oli aluksi lautakatto, mutta vuonna 1861 päätettiin, että siihen laitetaan pärekatto ja sen vanhasta tehdään navetankatto. Lokakuussa 1872 päätettiin, että Furuluodon päärakennukseen tehdään uusi porras ja samanlainen ja samanvärinen kuisti kuin kapteeni Melleniuksen talossa oli.

Päärakennuksen kivijalkaa korjattiin ja rapattiin vuonna 1891. Samalla tuuletusta varten jätettyihin aukkoihin tehtiin ovet ja lattianniskat tuettiin kivilatomuksilla sekä oikaistiin seinät, jotka vuorattiin sahalta ostetuilla laudoilla ja maalattiin öljymaalilla. Vuorin ja seinän väliin pantiin eristykseksi pahvia. Sisällä paperoitiin salin ja kahden peräkamarin seinät ja katot. Ovet, akkunat ja lattiat maalattiin. Vintiltä kunnostettiin yksi huone hankkimalla siihen kaksinkertaiset lasit.

Myöhemmin kappalaisen virkatalosta tuli kanttorila eli kanttorin virka-asunto kunnes uusi kanttorila rakennettiin vanhan seurakuntatalon viereen.

Furuluodon pappilan päärakennus on nykyään yksityisen maatilan päärakennuksena Lohtajalla.

(Suur-Lohtajan historia II s. 320-321)