Kynttilä läheisen muistolle

Pyhäinpäivänä seurakunta muistaa poisnukkuneita rakkaita

Palavia kynttilöitä.

Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä.
Perinteinen suomalainen tapa pyhäinpäivänä on kynttilän sytytys edesmenneiden läheisten haudoille ja heidän muistamisensa sillä tavoin.

Koronatilanteen vuoksi seurakunnat toivovat, että kirkkoon tullaan vain terveenä ja istumisessa huomioidaan turvavälit. Saman perheen jäsenet voivat istua vierekkäin.
Seurakunnan tilaisuuksissa on vahva maskisuositus. Kirkkoon tulijat varaavat omat maskit mukaan.

Kokkolan kirkossa poisnukkuneita muistetaan sytyttämällä kynttilä kunkin kuukauden aikana kuolleille, ja luetaan  samalla heidän nimensä.  Kolmastoista kynttilä sytytetään muualle haudattujen muistolle.
Kokkolan suomalaisen seurakunnan sanajumalanpalvelukseen voi osallistua  paikan päällä kirkossa tai striimauksen kautta: Facebook/Kokkolan suomalainen seurakunta.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa pyhäinpäivän jumalanpalvelukset toteutetaan koronatilanteesta johtuen normaalista poikkeavalla tavalla.
Kaustisella pidetään pyhäinpäivänä kaksi sanajumalanpalvelusta; kello 12  Kaustisen kirkossa alkavassa jumalanpalveluksessa luetaan viime pyhäinpäivästä maaliskuun 2020 loppuun mennessä Kaustisella kuolleiden ja Kaustiselle haudattujen nimet, sekä sytytetään heille muistokynttilät.
Iltapäivällä kello 15 Kaustisen kirkossa alkavassa jumalanpalveluksessa luetaan huhtikuusta 2020 pyhäinpäivään mennessä Kaustisella kuolleiden ja Kaustiselle haudattujen nimet sekä sytytetään heille muistokynttilä.
Ullavan kirkossa pyhäinpäivän sanajumalanpalvelus alkaa kello 19. Tuolloin  luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden ullavalaisten ja Ullavaan haudattujen nimet ja sytytetään heille muistokynttilät.

Kälviän seurakunnassa luetaan pyhäinpäivän messussa viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden ja haudattujen Kälviän seurakunnan jäsenten sekä Kälviän hautausmaahan haudattujen nimet.
Myös Lohtajan ja Halsuan seurakuntien pyhäinpäivän messuissa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen hautaan siunattujen nimet, ja sytytetään kynttilä heidän muistokseen.

Pyhäinpäivä la 31.10. Kokkolan seurakuntayhtymän seurakunnissa

• Sanajumalanpalvelus   Kokkolan kirkossa klo 10.
• Marian kappeli avoinna klo 15-19 hiljentymistä ja keskusteluja varten.
• Iltamessu Kaarlelan kirkossa klo 18.
• Maurice Duruflén Requiem Kokkolan kirkossa klo 21.
• Messu Halsuan kirkossa klo 10.
• Sanajumalanpalvelus Kaustisen kirkossa klo 12 ja klo 15.
• Sanajumalanpalvelus Ullavan kirkossa kello 19.
• Messu Lohtajan kirkossa kello 10.
• Iltamusiikki Lohtajan siunauskappelissa klo 19.
• Messu Kälviän kirkossa klo 10.

2020-10-28 14:30:45.0