Leiritoiminta ja ehtoollisjumalanpalvelukset voivat käynnistyä kesäkuussa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ohjeistivat 5.5. seurakuntia kokoontumisrajoitusten vaiheittaisesta purkamisesta.

Enintään 50 hengen jumalanpalveluksia ehtoollisineen voidaan kesäkuun alusta alkaen toteuttaa kirkkotilassa läsnä olevan seurakunnan kanssa. Myös rippikoulu- ja muu seurakunnallinen leiritoiminta voi käynnistyä kesäkuussa henkilörajoitukset ja osallistujien turvallisuus huomioon ottaen. Yön yli kestävää leiritoimintaa piispat suosittelevat aloitettavaksi vasta juhannuksen jälkeen, jotta poikkeusajan järjestelyihin jää riittävästi aikaa.

Kaikissa kirkollisissa toimituksissa ja seurakunnan muissa tilaisuuksissa noudatetaan 50 hengen kokoontumisrajoitusta. Piispat muistuttavat ohjeissaan kuitenkin, että mikäli käytettävissä oleva tila on pieni, väkimäärää voidaan joutua rajaamaan alle 50 hengen. Ohjeistuksissa painotetaan myös, että osanottajien turvallisuus tulee varmistaa mm. huolehtimalla turvaetäisyyksistä ja antamalla ohjeita hygieniasta. Hiippakunnat antavat seurakunnille tarkempia ohjeita yhteistoiminnassa viranomaisten kanssa.

Piispat kannustavat seurakuntia järjestämään lasten, nuorten ja perheiden päivätoimintaa niin, että toimintaan osallistuu enintään 50 henkilöä kerrallaan.
”Seurakunnat hoitavat kirkon hengellistä tehtävää julistamalla Jumalan sanaa, jakamalla sakramentteja ja toimimalla kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi. Erityisen tärkeää se on poikkeusoloissa. Sillä on merkitystä ihmisten henkisen jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta”, piispat muistuttavat ohjeissaan.

Kirkon viestintä

Tue May 05 15:09:00 EEST 2020