Piispa Jukka Keskitalo.Piispantarkastus Lohtajan seurakunnassa

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo tekee piispantarkastuksen Lohtajan seurakunnassa 14. ja 16. lokakuuta 2022.

Piispantarkastuksen ohjelma

Perjantai 14.10.

Klo 9.00 Aamukahvi ja aamuhartaus perhekerhossa Marinkaisten Rukoushuoneella. Osoite: Vanha Rantatie 38 (kaikille avoin).

Tämän jälkeen piispa tapaa työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakunnan toimintaan. Perjantaina piispa vierailee myös paikallisissa yrityksissä. Hän tutustuu maatalousyhtymä Pietilän perunan toimintaan sekä Puolustusvoimien harjoitusalueeseen Vattajalla.

Sunnuntai 16.10.

Klo 10 Piispanmessu Lohtajan kirkossa (kaikille avoin).
Piispa asettaa Lohtajan seurakunnan kirkkoherraksi valitun Antti Lapinojan virkaansa. Piispanmessua voi seurata myös striimattuna Lohtajan seurakunnan Facebook-sivulla, ei YouTube-kanavalla, kuten aiemmin on informoitu.

Messun jälkeen yleinen piispantarkastus, jossa piispa kertoo piispantarkastuksen johtopäätökset ja antaa arvionsa seurakunnasta. (Kaikille avoin)

Klo 12–14 Lähiruokalounas ja piispantarkastuksen päätösjuhla seurakuntakodilla, Lohtaja-talossa (kaikille avoin).

Lounas
Kermainen lohikeitto, saaristolaisleipä, sämpylät, pappilan mustaherukkamousse, kahvi, tee ja mehu & pikkuleivät
Hinta: aikuiset 10 e, 4-11-v. 5 e
Tuotto lähetykselle.

Mikä on piispantarkastus?

Piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa ja toimittaa piispantarkastuksen. Piispantarkastuksilla on pitkä perinne kirkon historiassa. Piispa hoitaa näin kaitsentatehtäväänsä.

Piispantarkastuksen yhteydessä piispa neuvottelee seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa sekä tapaa seurakuntalaisia. Neuvottelussa käsitellään seurakunnan toiminnan painopisteitä ja työn kehittämistä sekä hallintoa ja taloutta.

Piispantarkastusta varten seurakunta laatii kertomuksen, jossa on tietoa seurakunnan toiminnasta ja taloudesta. Hallinnon ja talouden tarkastus on piispantarkastuksen osa tai erikseen suoritettava tarkastus. Se kattaa seurakunnan kirkonkirjat, arkiston, hallinnon, omaisuuden ja rahastot. Piispantarkastuksessa piispaa avustavat yleensä pappisasessori, lääninrovasti ja notaari sekä muut henkilöt tarpeen mukaan.

Piispantarkastuksen ohjelmaan kuuluvat tavallisesti piispan vierailut paikkakunnan kouluissa, työpaikoilla, laitoksissa ja seurakunnan yhteistyökumppanien luona. Piispantarkastukseen liittyy yleensä jumalanpalvelus sekä muita juhlatilaisuuksia.

Lue lisää - uutisia piispantarkastuksista

Piispa Juka Keskitalo tarkastaa Lohtajan seurakunnan

Yhtymän talous ja hallinto saivat hyvät arvosanatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Piispa tarkastaa Kokkolan seurakuntayhtymän sekä Kaustisen ja Ullavan seurakunnan