Kynnyksen madaltajat

Lohtajan seurakunnan nuori trio – Milla Järvelä, Frans Kinnunen ja Juhana Tokola haluavat raikastaa seurakunnan toimintaa, mutta myös säilyttää kirkolliset perinteet

Mari Hautamäki,
teksti ja kuvat

Lohtajan seurakunnassa syyskuussa aloittanut tuore, nuori trio – pyhäinpäivänä pappisvihkimyksen Oulun tuomikirkossa saanut seurakuntapastori Frans Kinnunen, lastenohjaaja Milla Järvelä ja keikkakanttori Juhana Tokola – haluaa madaltaa kynnystä tulla mukaan seurakunnalliseen toimintaan.
- Seurakunnan toiminta tulisi olla nuorekasta, sellaista, johon kaiken ikäisten on helpompi tulla mukaan. Välillä tuntuu, että seurakuntaan tulemiselle on liian korkea kynnys. Kynnystä pitäisi madaltaa – soittaa vaikka timpurille, että tulee ottamaan kynnyksen kokonaan pois, Milla Järvelä virnistää.
Seurakuntapastori Frans Kinnunen on samaa mieltä, perinteitä ja perinteisiä kohtaamisia unohtamatta.
- Kirkolla on pitkät ja upeat perinteen, minkä pohjalta voimme kehittää työtä. Kannustaisin vapaaehtoisten roolia seurakuntatyössä. Sen vahvistaminen vaikuttaa yhteishenkeen ja yhteisöllisyyteen, tuore pappi sanoo.
Seurakunnan työntekijöiden nuorennusleikkaus näkyy ja kuuluu jo: seurakunnan nuorille on luotu omat Instagram- ja TikTok-tilit.

Torniosta kotoisin olevan Frans Kinnusen ja Kaustisella kasvaneen Milla Järvelän yhteistyö on lähtenyt soljumaan sujuvasti. Yhdessä he ovat järjestäneet muun muassa lasten ja nuorten Donkkis-toimintailtoja Lohtajan pappilaan ja nuorteniltoja Lohtajan nuorisotilaan.
- Olen kiitollinen yhteistyöstä Millan kanssa – me tasapainotamme toisiamme. Millalta hoituu yksityiskohdat ja minä piirtelen vähän suurempia linjoja, Kinnunen sanoo.
Työ lasten ja nuorten kanssa on 2020 valmistuneelle Milla Järvelälle erityisen palkitsevaa.
- Lasten ja nuorten kasvoilta loistava ilo palkitsee.
Hänelle mieleen on jäänyt Marinkaisten koulun hyvinvointipäivän tehtävärasti, jossa lapsilta kysyttiin, mikä mahtaa olla Jumalan suurin aarre?
- Vastaus löytyi laatikosta. Laatikossa oli peili. Se lasten aito ilo ja ihmetys, kun he ymmärsivät olevansa Jumalan lapsia, joilla on tärkeä paikka tässä Luojan luomakunnassa, Milla Järvelä muistelee.

Pastorin, lastenohjaajan ja kanttorin työpäivät ovat varsin vaihtelevia. Suunnittelutyötä tehdään kotona etänä, nuorten kanssa tapahtuva toiminta on aina iltaisin ja keikkakanttori ajaa Lohtajalle vain messuun tai hautajaisiin.
- Suurin osa valmisteluista tapahtuu kotona; musiikkien valinta, nuottien etsiminen, harjoittelu ja yhteydenotot. Messuvirret saan yleensä valmiiksi katsottuina, mutta muun musiikin messuun valitsen itse. Vaikkei toivemusiikki olisi minulle entuudestaan tuttu, niin pyrin kaikki toiveet toteuttamaan, Juhana Tokola kertoo.
Kanttorin työ on hänelle tuttua Kälviän seurakunnasta.
- Viime talvesta lähtien olen tehnyt keikkoja myös Lohtajalle, nyt syyskuusta alkaen vakituisemmin vain Lohtajalle. Tokolan lisäksi keikkakanttorin hommia Lohtajalle tekee Minna-Leena Lahti.
Keski-Pohjanmaan konservatoriossa muusikoksi opiskeleva Tokola suoritti lokakuussa opinnäytetyön ja C-tutkintokonsertin Kokkolan kirkossa. Se meni nuoren muusikon mielestä erittäin hyvin.
- Konsertissa soitin muun muassa Bachia ja Mendelsohnia. Tutkintokonserttiin kuului myös konsertin markkinointi. Vielä on suoritettavana teoriaopintoja ja erilaisia kursseja ennen kuin valmistun, Tokola lisää.

Frans Kinnusen tie Lohtajalle lähti Helsingin yliopistosta maisteriksi valmistumisen jälkeen.
- Lähdin hakemaan pappisvihkimystä ympäri Suomen. Hain Lohtajalle, koska paikka vaikutti mielenkiintoiselta ja sopivan haasteelliselta. Toisena asiana Lohtajan vaakakupissa painoi se, että pääsimme perheen kanssa muuttamaan lähemmäs lasten isovanhempia, jotka asuvat Torniossa, aiemmin Tampereella ja Helsingissä työskennellyt Kinnunen sanoo.
Tulevat toimitukset ja kesän rippikoulut tuore pappi listaa omiksi haasteikseen, sillä kesäteologin vastuu vaihtuu seurakuntapastorin vastuuseen.
- Aiemmin olen ollut toisen papin työparina rippileireillä, kuten Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen rippikoulutyössä.

Seurakunnan uudet työntekijät kuvassa.
Lohtajan seurakunnan nuoret tuoreet kasvot; Juhana Tokola (vas.), Milla Järvelä ja Frans Kinnunen haluvat kehittää ja nuorentaa seurakuntailmettä, mutta myös säilyttää ikiaikaisia kirkollisia perinteitä. Myös oman työn kehittämisessä he ovat avoimia uudelle. - Siinä ei tule koskaan valmiiksi, Frans Kinnunen sanoo.

2022-11-18 09:21:00.0